DEEL HIER JE ERVARINGEN, JE VRAGEN EN JE TIPS

Reactie plaatsen

van den brand
3 jaar geleden

Wat bracht 2020 tot nu toe.
natuurlijk de Corona (Covid zoals in Frankrijk vind ik eigenlijk prettiger), maar dankzij de moestuin en de bijen bleven de belangrijkste taken doorgaan, er veranderde niet zoveel, anders dan
dat vakantie naar Denemarken niet doorging, 2e kleinkind waar je eerste week niet bij mocht komen en je natuulijk je sociale contacten verminderd.Dat merk je als je eens een praatje kan maken, niet te stoppen ( dat was ik toch al moeilijk).

Vandaar eens op papier, of anders wel in de cloud, de ervaringen van 2020 uitgetypt.

Prima jaar eigenlijk. In april tot juli iedere ,flink wat honing, van heldere, snel kristalliserende voorjaarshoning tot Linde in juli, die dankzij nog enige regen ook wat opbracht. Nog steeds vloeibaar en
leuk cadeau iedere keer. Eerste gratis, de rest betalen. Dat werkt meestal wel.
Wat wel weer anders dan anders was ( dat heb ik nog nooit meegemaakt , is het ieder jaar weer), was het verschijnsel van de Fopdop.

Een volk wat slechts af en toe speeldoppen had, had opeens een fraaie gesloten dop. Nog steeds een flink volk, maar pech denk je dan, die moer is verwenen Volk nog eens doorgelopen, nog twee of drie doppen weggebroken en alles op een dop gezet, dat ging altijd goed.
Totdat na een week een zwerm afkwam, en ruim drie weken daarna ook nog 2. Dat kan dus niet denk je dan. Hoe kom je na 3 weken nog aan een jonge koningin ? En het volk nog eens doorgespit en nog een paar gesloten doppen gevonden
waar helemaal niks in zat. Nog wat restjes broed en geen koningin meer. Vreemd en weer wat geleerd, altijd moer opzoeken, ook bij gesloten doppen.

In augustus alle volken 12 kilo suiker gegeven, achter elkaar telkens bakje van 2 liter. Thymovar er achteraan en dan zit je wel snor voor de rest, denk je dan. Half september na thuiskoms van vakantie twee nieuwe
moeren ingevoerd en tot mijn verbazing zal al het voer overal verspreid van onderbak tot kantraam.
Daarom maar alles voor de dames verzameld, nog 2 kilo er achteraan en nu maar hopen dat het goed komt. Twee volken worden ingewinterd op eigen honing en dat zal zeker goed gaan.
Ik was altijd gewend om zo weing moegelijk in de kasten te werken 'Aan het vlieggat'was favoriete boekje. Dat moet ik deze winter ook nog maar eens overdenken. Zoals in het geval van de fopdoppen m mis je toch wel wat als je niet vaker een paar ramen ligt.

In de laatste Bijen houden van NBV stond een vreemd artikel van Blacquiere en van Heemst ( hoop dat ik namen nu even goed heb) over biodiversiteit. Me ingehouden om er via het blad op te reageren omdat er nog een vervolg schijnt te komen, maar ik vraag me af waarom juist deze ( overigens op hun gebied zeer deskundige- ) heren zo n artikel beginnen.
Men was aanhanger van Haring die filosoof is en ooit een spraakmakend artikel heeft geschreven waarin stevige vraagtekens stelde hij de benadering van biodiversiteit als een heilig geloof waarvoor alles moet wijken. Natuurlijk mag een filosoof eens een prikkelnd artikel schrijven, maar de halve wereld viel over hem heen.
In mijn ogen ook teveel eer. Iemand als Arita Baaijens, auteur en bioloog stelt ook dat er meer is dan alleen de wetenschap, maar dan meer vanuit de gedachte dat wij als nuchte
re westerlingen waarnemingen missen die bijvoorbeeld woestijnvolken en Saami wel hebben.
Maar goed, een fout was om te stellen dat Natuurbeheerders overdreven aandacht hebben voor indicatorsoorten. Het gaat niet alleen om de soorten, maar omdat ze staan voor de aanwezigheid van bepaalde omstandigheden.
Die omstandigheden zijn vaak steeds zeldzamer, voedselarm,basisch en dat soor dingen. Om te stellen dat je veel soorten kan missen en toch een stabiel sysyteem
te kunnen hebben is gewoon onzin. Je kan zoals in de moderne landbouw veel soorten missen, maar systemen worden dan instabiel en kunnen snel omslaan, wat de mens dan weer met chemicalën etc kan proberen te keren.
Alles is eigenlijk Thermodynamica. Hoe minder divers en strakker georganiseerd, hoe meer energie het kost om die toestand te handhaven ( hier spreek mijn korte ervaring als leraar biologie).
Maar goed, als je het blad vergelijkt met vroeger is er een wereld van verschil. Veel meer aandacht voor andere insecten en natuurlijk de veranderende sanenstelling van het Imkervolk.deze tijden ook gebruikt om eens verder op internet te neuzen. Tijdschriftvan Vlaamse Imkerbond altijd prettig om door te nemen. Leukste artikel ging over Imkerblunders (iedereen maakt dus wel eens stomme fouten, altijd prettifg om te weten)

Met inkergroet, Cees van den Brand , Haren (Bijen 'achterde BAM)

van den brand

Toevoeging:
Het was niet van Heemst maar Heemert. Vergeten dat ik dit najaar veel last had van roverij door wespen. Om de minuut verdween ener één in een kast. Opening verkleinen en wespenvallen helpen wel nu.
Ikheb de indruk dat carnica's ook tegen wespen vriendelijk zijn. Verleden jaar waren hoornaars een probleem. Een F2 volk was nog verdedigend, maar de P's ondernamen nauwelijks actie. Ook toen met wespenvallen met stukje vlees veel kunnen wegvangen maar beste werkte om de hoornaars met een badmintonracket tegen de grond te slaan en dood te trappen.

cees
3 jaar geleden

Nog opmerkelijk: bijen kwamen nog tot voor kort met lichtgeel (Klimop) en oranje stuifmeel binnen. Oranje kon ik niet plaatsen totdat me de bakken met geraniums opvielen die de gemeente overal in het centrum heeft opgehangen en die nog veel bloem hebben.

Frits Kruse
3 jaar geleden

voor mij was het een vreemd bijenjaar.
a. als gevolg van ziekte
b. geen echte kunstzwermen gemaakt
c. wel veel honing geoogst
d. toch een zwermpje ontkomen (komt in ons blad)